Salg som karriere tilbyder dig en multisporet motorvej af muligheder; hvad angår brancher, stillinger, produkter, salgsmetodikker osv. Det er naturligvis forskelligt for de enkelte spor, hvad der påvirker, hvorvidt man får succes, og man kan derfor desværre ikke give et entydigt råd, som vil sikre dig succes i dit arbejde og din karriere.
Men man kan give entydige råd, som sikrer at de grundlæggende elementer for succes i branchen er tilstede. Elementer, som sikrer, at du undgår at blive en af mange, som aldrig formåede at udnytte dit eget fulde potentiale. Nedenstående punkter har jeg på egen krop erfaret er essentielle at overveje og eksekvere, hvis du skal have succes.
Hvis du har succes med det, du laver, vil du ofte opleve at blive tilbudt nye spændende udfordringer. Dette er ikke en skidt ting, men vær varsom. For det første er græsset ikke altid grønnere på den anden side – så undersøg tingene grundigt, før du skifter. For det andet, i relation til nedenstående, så vil du i ethvert job opleve op- og nedture – med andre ord er det ikke umuligt, at det job, du har nu, kan få nyt liv i nær fremtid – undersøg også dette. Vælg altid jobs som giver dig fornemmelsen af passion og generel begejstring i maven. Det kan være virksomhedens kultur, produktet eller dine nye kollegaer – uagtet, så er passion for det, du laver afgørende i forhold til at få succes som sælger.
En rekrutteringskonsulent har travlt og skal passe nøje på, hvad de bruger tid på. Derfor vil det første, man glider henover, være dit CV – En ting er sikkert i den sammenhæng; har du skiftet jobs 5 gange indenfor de sidste 5 år, skal du virkelig have en interessant profil for, at konsulenten overhovedet vil overveje at kontakte dig om en spændende stilling. Det giver lidt sig selv, for det er også konsulenten og virksomhedens renommé, der er på spil, når kunden vælger dig til deres job, og forsvinder du hurtigt igen, fordi du er rastløs af natur, fører det direkte tilbage på det arbejde, konsulenten udførte under rekrutteringsprocessen, og evnen til at vælge passende langtidsholdbare kandidater. Så pas på dit CV – keder du dig i dit job? Går det ikke helt som forventet? Lytter chefen ikke til dig? Hold ud lidt endnu, kæmp lidt hårdere og vid, at det er en meget værdifuld investering i dig selv og din fremtid.
Ja det er en floskel, og er vel ganske simpelt – eller? Mit postulat er, at det ikke er så simpelt, ikke efter at den indledende ”honeymoon” i dit nye job er overstået. Hvis du skal få langvarig succes, uagtet salgsjobbets karakter, så kræver det rigtigt hårdt arbejde fra dag 1 og til den sidste dag, du er i virksomheden. De fleste salgsjob har en indlendende opbyggelsesfase på 6-12 måneder. Dette er fasen, hvor du lærer produktet at kende, former din pitch, laver dine første salg og langsomt, men sikkert, opbygger en solid kundeportefølje. Vi vil alle gerne have den hersens solide kundeportefølje, som bare leverer det ene inbound lead efter det andet, men vi får det ikke uden blod, sved og tårer. Forvent at lægge ekstra megen energi i denne periode, du høster frugterne herefter.
Herefter er det en dødssynd, når du har opnået dette, at hvile på laurbærene. Forsæt med at udbygge og forbedre, det er det, der gør dig succesfuld og vil bringe dig langt i din karriere. Virker det til, at du kan det meste eller alt på autopilot? Sandsynligheden, for at du tager fejl, er ganske stor. Udfordr’ dig selv, eller bed om udfordringer fra din chef. Sørg altid for at du i et vist omfang føler dig på dybt vand i dit daglige arbejde – det er her, du yder dit bedste, da kun det redder dig tilbage på land.
Start ethvert job med at prioritere dette højt. At kunne inddele din dag, uge og måned i forskellige arbejdsfaser, så du er effektiv og leverer kvalitet hver dag, er den eneste vej frem. Alt andet er lig med rod, og rod er lig med dårligere kvalitet i dit arbejde, som igen er lig med kunder, der løber skrigende bort. Hold styr på din tid og det du bruger den til!
Er det svært for dig? Spørg din nærmeste leder om hjælp – det skal de kunne hjælpe dig med!
Det er mig ubegribeligt, hvorfor jeg bør skrive dette – det burde være en naturlighed, ikke bare i salgsbranchen, men generelt. Men det er det ikke! Og når alle de andre ikke gør det, så kommer du utroligt langt ved, at du holder dine aftaler! Kan du samtidig sørge for, at dit arbejde også er kvalitet, så er du nået meget langt.