Som udgangspunkt kan det inden en jobsamtale, være en god ide at forberede sig på hvordan man skal præstere. For dem der er vant til at agere i en udadvendt salgsfunktion, kommer det nok ikke som hverken nogen overraskelse eller en udfordring, det er noget man er vant til!
Som sælger forventes en evne til at præsentere og sælge et givent produkt eller ydelse. At man kan optræde som ambassadør for den virksomhed man repræsentere.
Til jobsamtalen handler det om at sælge sig selv, foretage værdibaseret salg med det formål at sælge egen personlighed samt kompetencer og erfaring, for man vil vel nødig sælge sig selv på pris 😉
Reflekter lidt over nedenstående salgsfif. I virkeligheden er jobsamtalen tæt beslægtet med kundemødet. Håber du efter at have læst nedenstående, vil være endnu bedre til at sælge dig selv.
Reflekter forinden over hvilke kvalifikationer, kompetencer og personlige egenskaber der har relevans for den stilling du søger. Hvad er det der efterspørges? og hvad kan du bidrage med i forhold til det? Søger du en KAM-rolle så læg dine erfaringer og resultater som salgschef lidt på hylden – fokuser målrettet og ikke generelt.
For den person du sidder overfor, vil du være et nyt produkt, et brand uden omdømme og renommé. Tag derfor ikke for givet, at vi som konsulenter ved hvad du har beskæftiget dig med. Forklar dig derfor tydeligt og husk på at vi ikke har samme viden om produktet/dig som du selv har. Hold fokus på at holde samtalen på et lavpraktisk niveau og gå ikke i tekniske detaljer eller anvend branchespecifikke termer/forkortelser.
Udvis til jobsamtalen den adfærd, det matcher de personlige kompetencer du vælger at fremhæve. Argumenterer du for at være reflekteret og velovervejet, vil der til samtalen være en forventning om at du agere derefter – kom med fyldestgørende og kvalificerede besvarelser.
Held og lykke med salget af dig selv.